ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ: СЛОВА ВЛАСНЕ УКРАЇНСЬКІ Й ЗАПОЗИЧЕНІ. ВИПРАВДАНІ Й НЕБАЖАНІ ЗАПОЗИЧЕННЯ.



 Прочитайте словосполучення, знайдіть помилки у сполученні слів. Виправте й запишіть. Поясніть причини помилок. 

Приймати участь; переводити текст; заказувати обід; доказати теорему; з цього витікає; принести подяку; оставити під питанням; принятися до роботи; причиняти зло; шкільні міроприємства; слідуюче питання; електронні прибори; поїхав на рибалку; вести себе; відноситись до людини; грати роль.


Поясніть за словником значення наведених слів. 

Ефектний – ефективний, громадський – громадянський, виборний – виборчий, батьків – батьківський, гірський – гірничий, дробовий – дрібний, жалібний – жалобний, гласний – голосний, вид – вигляд – краєвид, жилий – житловий, мішаний – змішаний, індійський – індіанський, недоторканий – недоторканний.

 

Витлумачте значення поданих слів.

Абориген, абревіатура, алегорія, амулет, ангар, асиміляція, віньєтка, вольєра, вундеркінд, гонорар, горжетка, дебати, декорація, дисплей, діалект, діалектика, журнал, жалюзі, індекс, інтернат, інтуїція, істерика, камера, кардіологія, коктейль, контральто, матч, мусон, ніша, панегірик, перлюстрація, перфект, субстанція, фронтон, цукати, шхуна.


Доберіть до поданих слів українські відповідники. У яких випадках вживання іншомовних слів є виправданим? 

Ігнорувати, дефект, катаклізми, домінуючий, рентабельний, конфіденційний, адекватний, фіаско, компенсація, компетентність, ідентичний, репрезентація, приватизація. 


До наведених слів і словосполучень доберіть іншомовні відповідники, подані в дужках. З’ясуйте, які з наведених слів є кальками і з яких мов. 

І. Художнє читання, швидкий поїзд без частих зупинок, власноручний підпис, життєпис, уподібнення, широка мощена дорога, шафа для схову цінних паперів, кінець, передовий загін війська, кімната для навчання, застаріле слово, віршовий розмір, гучномовець, місяцехід, поневолення, прийдешній, особа, вступник. 

ІІ. Промисловість, продажність, обмін, рішення, всесвіт, відсоток, краєвид, кіннота, лаштунки, льотчик, водій, воротар, кріпость, півники, чиряк, сухоти, обрій, кількісний, окислення, показовий, недокрів’я, описовий, розумовий. 

(І. Грядущий, автограф, луноход, громкоговоритель, аудиторія, асиміляція, експрес, персона, біографія, сейф, ар’єргард, фініш, архаїзм, дактиль, декламація, абітурієнт, магістраль, кабала. 

ІІ. Космос, бартер, ландшафт, пілот, ірис, резолюція, фортеця, голкіпер, шофер, оксидація, анемія, процент, індустрія, кавалерія, фурункул, квантитативний, експоненціальний, куліси, туберкульоз, дескриптивний, інтелектуальний, горизонт, корупція). 


Поясніть, яку функцію виконують іншомовні слова. Як контекст допомагає розкрити їх значення. 

На четвертий день Сулеймана оточували улеми, його колишні вчителі, наставники його синів... Танцювали кечеки – хлопчики в жіночому вбранні. Блазні веселили люд. Меддахи розповідали смішні історії. Карагйозники показували свої вистави про пригоди витівника Кара-Гйоза... Борці – пехлевани показували свою силу. Мамелюки влаштовували кінні ігрища. Увечері засяяли вогнями півтисячі стамбульських джамій. (П. Загребельний) 

(Улем – мусульм. богослов, правознавець; пехлевани – національність; мамелюки – воїни особистої гвардії султана)




Коментарі

Популярні публікації