ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ, ЩО МАЮТЬ ФОРМУ ЛИШЕ МНОЖИНИ
Цілі: формування предметних компетентностей: поглиблення знань учнів про іменники, що вживаються лише в множині; формування вміння визначати відмінки використаних у реченнях і текстах іменників, що вживаються тільки в множині; формування ключових компетентностей: уміння вчитися (розвивати здібності логічно мислити, навички пізнавальної активності, спостережливості, самостійної та колективної роботи), комунікативної (розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення), загальнокультурної (виховувати у школярів культуру мовлення).
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: телефони, таблиці, підручники.
Змістова лінія: мовна.
СТРУКТУРА УРОКУ
І. Основна частина
1. Організація класу
2. Ознайомлення із темою, цілями уроку
3. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів учнів
А) Перевірка домашнього завдання
Б) Пояснювальний диктант
Запишіть речення, підкресліть у них іменники,
визначте, до якої відміни належить кожен із них. Який іменник не належить до
жодної з відмін? Що є характерним для цього іменника?
Мужність — перше багатство людини. Вода все змиває,
поганого імені не змиє. Труд для людини — здоров’я й життя. Подолання труднощів
загартовує людину. (Нар. творч.)
Б) Проблемне питання
Як ви вважаєте, чому є іменники, що вживаються лише в множині? Наведіть приклади таких іменників.
ІІ. Основна частина
1. Процесуально-діяльнісний етап
А) Вивчення нового матеріалу. Робота з таблицею
• закінчення -и: ночви, окуляри, сани, сіни, сходи, штани.
• закінчення -а (зрідка -я): вила, ворота, дрова, ясла, ясна, вінця.
• закінчення -ей: грошей, гусей, дверей, курей, людей, саней, сіней;
• закінчення -ів: граблів (і грабель), дріжджів, кліщів, окулярів, сходів, хитрощів;
• нульове закінчення: вил, воріт, дров, збоїн, конопель, лещат, ночв (частіше — ночов), ясел, ясен.
• закінчення -ам, коли в Н.в. закінчення -и, -а, -і (після шиплячого): веселощам, вилам, воротам (і воротям), в’язам, ночвам, радощам, сходам, штанам (і штаням), яслам, саням.
• однакові з називним відмінком: вила, вінця, граблі, коноплі, окуляри, сани, ясла.
• закінчення -ами, коли в Н.в.закінчення -и, -а, -і (після шиплячого): вилами, ночвами, сходами; веселощами, радощами;
• закінчення -ями, коли в Н.в. закінчення -і, -ї, -я: вінцями, граблями, коноплями, помиями;
• закінчення -ми:
ворітьми (й воротами), грішми (й грошима), гусьми, дверми (й дверима), дітьми, курми, людьми, саньми (й санями), сіньми, штаньми (й штанами, рідше — штанями).
Б) Виконання вправ
2. Контрольно-рефлексивний етап
А) Тестові завдання.
1) Усі
іменники мають лише форму множини в рядку
А горіхи,
звірі, окуляри, двері
Б хащі,
книги, ланцюжки, вареники
В шахи,
гроші, штани, дріжджі
Г Альпи,
столи, пауза, піднебіння
2) Усі
іменники не належать до жодної з відмін в рядку
А золото,
клей, Іван, син
Б мати,
двері, собака, кіт
В плід,
вікно, курча, земля
Г таксі,
окуляри, Альпи, Сорочинці
Б) Відповідь на проблемне питання
Як ви вважаєте, чому є іменники, що вживаються лише в множині? Наведіть приклади таких іменників.
Г) Інтерактивна вправа «Мікрофон».
— Знати числа іменників необхідно для того, щоб...
В) Домашнє завдання
Виконайте інтерактивну вправу за цим покликанням:https://learningapps.org/1984814
Результат необхідно записати в зошит. Розділіть листок на три колонки, у першу записуйте іменники із закінченням -ей, у другу - із закінченням -ів, а в третю - з нульовим закінченням.
конспект уроку
ВідповістиВидалитиВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ, ЩО МАЮТЬ ФОРМУ ЛИШЕ МНОЖИНИ конспект уроку
ВідповістиВидалити