ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ, ЩО МАЮТЬ ФОРМУ ЛИШЕ МНОЖИНИ


Ціліформування предметних компетентностей: поглиблення знань учнів про іменники, що вживаються лише в множині; формування вміння визначати відмінки використаних у реченнях і текстах іменників, що вживаються тільки в множині; формування ключових компетентностей: уміння вчитися (розвивати здібності логічно мислити, навички пізнавальної активності, спостережливості, самостійної та колективної роботи), комунікативної (розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення), загальнокультурної (вихо­вувати у школярів культуру мовлення).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: телефони, таблиці, підручники.

Змістова лінія: мовна.



СТРУКТУРА УРОКУ

І. Основна частина

1.                   Організація класу

2.                   Ознайомлення із темою, цілями уроку



3. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів учнів

А) Перевірка домашнього завдання

Б) Пояснювальний диктант

Запишіть речення, підкресліть у них іменники, визначте, до якої відміни належить кожен із них. Який іменник не належить до жодної з відмін? Що є характерним для цього іменника?

Мужність — перше багатство людини. Вода все змиває, поганого імені не змиє. Труд для людини — здоров’я й життя. Подолання труднощів загартовує людину. (Нар. творч.)


Б) Проблемне питання

Як ви вважаєте, чому є іменники, що вживаються лише в множині? Наведіть приклади таких іменників.


ІІОсновна частина

1.      Процесуально-діяльнісний етап

А) Вивчення нового матеріалу. Робота з таблицею

Іменники, що мають форму лише множини, у відмінюванні співвідносяться якоюсь мірою з іменниками І — ІІІ відмін у множині. За характером закінчень їх можна по­ділити приблизно на чотири типи.
Відмінювання іменників, що мають форму лише множини.png
 
❕❗У називному відмінку вживаються:
• закінчення -иночви, окуляри, сани, сіни, сходи, штани.
 закінчення -ігордощі, граблі, двері, дріжджі, коноплі, помиї, радощі, хитрощі;
• закінчення -а (зрідка -я)вила, ворота, дрова, ясла, ясна, вінця.
 
❕❗У родовому відмінку виступають:
• закінчення -ей: грошей, гусей, дверей, курей, людей, саней, сіней;
• закінчення -ів: граблів (і грабель), дріжджів, кліщів, окулярів, сходів, хитрощів;
• нульове закінченнявил, воріт, дров, збоїн, конопель, лещат, ночв (частіше — ночов), ясел, ясен.
 
❕❗У давальному відмінку виступають:
• закінчення -ам, коли в Н.в. закінчення -и, -а, -і (після шиплячого): веселощам, вилам, воротам (і воротям), в’язам, ночвам, радощам, сходам, штанам (і штаням), яслам, саням.
• закінчення -ям, коли в Н.в. закінчення -і, -ї, -я: вінцям, граблям, дверям, помиям.

❕❗У знахідному відмінку вживаються форми:
• однакові з називним відмінкомвила, вінця, граблі, коноплі, окуляри, сани, ясла.

❕❗В орудному відмінку виступають:
• закінчення -ами, коли в Н.в.закінчення -и, -а, -і (після шиплячого): вилами, ночвами, сходами; веселощами, радощами;
• закінчення -ями, коли в Н.в. закінчення -і, -ї, -я: вінцями, граблями, коноплями, помиями;
 закінчення -ми:
ворітьми (й воротами), грішми (й грошима), гусьми, дверми (й дверима), дітьми, курми, людьми, саньми (й санями), сіньми, штаньми (й штанами, рідше — штанями).
 
❕❗У місцевому відмінку залежно від попереднього приголосного вживаються закінчення -ах, -ях: на вилах, на воротах (рідше — воротях), у ночвах, на штанах (рідше — на штанях), у яслах; на граблях, у дверях, у помиях.

            Б) Виконання вправ


Вправа 3.  Інтерактивна



2.      Контрольно-рефлексивний етап

А) Тестові завдання.

1)   Усі іменники мають лише форму множини в рядку

А   горіхи, звірі, окуляри, двері

Б   хащі, книги, ланцюжки, вареники

В   шахи, гроші, штани, дріжджі

Г   Альпи, столи, пауза, піднебіння

2)   Усі іменники не належать до жодної з відмін в рядку

А   золото, клей, Іван, син

Б   мати, двері, собака, кіт

В   плід, вікно, курча, земля

Г   таксі, окуляри, Альпи, Сорочинці


            Б) Відповідь на проблемне питання

Як ви вважаєте, чому є іменники, що вживаються лише в множині? Наведіть приклади таких іменників.


Г) Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Знати числа іменників необхідно для того, щоб...


В) Домашнє завдання 

Виконайте інтерактивну вправу за цим покликанням:https://learningapps.org/1984814

Результат необхідно записати в зошит. Розділіть листок на три колонки, у першу записуйте іменники із закінченням -ей, у другу - із закінченням -ів, а в третю - з нульовим закінченням.


Коментарі

Дописати коментар

Популярні публікації