ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ IV ВІДМІНИ

 

Тема: Відмінювання іменників IV відміни. 

Ціліформування предметних компетентностей: повторення й поглиблення знань про іменник як частину мови, засвоєння принципів відмінювання іменників IV відміниформування ключових компетентностей: уміння вчитися (розвивати здібності логічно мислити, навички пізнавальної активності, спостережливості, самостійної та колективної роботи), комунікативної (розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення), загальнокультурної (вихо­вувати у школярів культуру мовлення).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: телефони, таблиці, тести.

Змістова лінія: мовна.

СТРУКТУРА УРОКУ

І. Основна частина

1.                   Організація класу

2.                   Ознайомлення із темою, цілями уроку



3. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів учнів

А) Словниковий диктант




Б) Проблемне питання

Ми знаємо, що в іменниках 4 відміни при відмінюванні з'являються суфікси -ат-, -ят-, -ен-. Чи зберігаються ці суфікси в усіх відмінках?


ІІОсновна частина

1.      Процесуально-діяльнісний етап

А) Вивчення нового матеріалу. Робота з таблицею



Називний і знахідний відмінки однини іменників IV відміни творяться за допомогою закінчення -а(-я)дівч, ягн, вим', сі́м’ (в значенні «насіння»).
 
У родовому відмінку однини іменники з суфіксом -ат-(-ят-) мають закінчення (теляти, лошати), а з суфіксом -ен- мають закінчення -і (імені, племені, сі́мені) або мають паралельну форму (ім’я, плем’я, сі́м’я).
 
В орудному відмінку однини іменники втрачають суфікси -ат-(-ят-) і закінчення -ам (-ям) приєднується до кореня: телям, лошам. Іменники з суфіксом -ен- мають паралельну форму ім’ям — іменем, плем’ям — племенем.
 
Зверни увагу!
У місцевому відмінку однини іменники тім'я, вим'я можуть вживатися без суфіксана тім'ї, на вим'ї.
У називному відмінку множини іменники IV відміни мають суфікси -ат-(-ят-), -ен- і закінчення -а(-я)дівчата, гусята, племена, сі́мена.
 
Зверни увагу!
У знахідному відмінку множини у назвах істот переважає форма, спільна з родовим (загнав курчат, пас ягнят і ягнята), а в назвах неістот виступає форма, спільна
 з називним (племена, імена).

               

            Б) Виконання вправ

Вправа 1



Вправа 2
Відмінювання іменників у множині й однині
Кошеня, теля, ім'я, вим'я, ведмежа, дитя.


В) Самостійна робота в групах
Вправа 3
Поставте іменники в родовий та орудний відмінок однини й множини. Два з них (на вибір) уведіть у речення.
Лисеня, козеня, орля, пташеня, зайченя, теля, бобреня, совеня, ім'я, плем'я.



2.      Контрольно-рефлексивний етап

А) Правильно-неправильно

Закінчення родового відмінка:

*ведмежатеві (Д.в. одн.)

*кошенями (О.в. мн.)

*дитьом (О.в.)

*маляві (Д.в. одн)

* ім'ї (м.в. одн)


Б) Мікрофон

Що з вивченого теоретичного матеріалу найбільше запам'яталося на уроці? 

            

            В) Відповідь на проблемне питання

Чи зберігаються суфікси -ат-, -ят-, -ен- у всіх відмінках?


Домашнє завдання 


Коментарі

Дописати коментар

Популярні публікації