СИСТЕМА ФУНКЦІОНАЛЬНИХ СТИЛІВ СУЛМ. ПОНЯТТЯ СТИЛЮ МОВЛЕННЯ
Дослідження-відновлення
►За поданою характеристикою
визначте, про який стиль мовлення йдеться.
1.
Цей стиль задовольняє потреби суспільства в державному,
громадському, політичному та економічному житті й представлений
різноманітними діловими паперами. Характеризується чіткістю, логічністю викладу
та наявністю стандартних висловів і мовних кліше.
2.
Цей стиль висвітлює діяльність людини в усіх сферах
життя, а його основне призначення — активний вплив на слухача (читача),
пропаганда ідей та переконань.
3.
У цьому стилі надзвичайно яскраво виявляється індивідуальність
особистості. Цей стиль є знаряддям естетичного впливу на читача чи слухача.
4.
Специфіка цього стилю виявляється насамперед в усному
спілкуванні, яке нерідко супроводжується мімікою, жестами й часто буває
насичене емоційно забарвленими виразами, словами із суфіксами пестливості,
згрубілості.
5. Для цього стилю характерна логічна стрункість викладу думки, вживання слів у прямому значенні. Йому не властиві образність та емоційність. Авторське «я» у цьому стилі відсутнє.
Робота з таблицею
►Накресліть таблицю. Доповніть її
даними про особливості стилів української мови.
Стилі української мови
Назва стилів |
Жанри |
Мета мовлення |
Сфера спілкування |
Форма реалізації
стилю |
Мовні особливості
стилю |
Художній |
Оповідання, повість, вірш, роман, комедія |
Різнобічний вплив на думки і почуття людини |
Мистецтво слова |
Монолог |
Використовуються всі мовні засоби |
Науковий Офіційно діловий Публіцистичний розмовний Конфесійний Епістолярний |
|
|
|
|
|
Робота з таблицею
Проаналізувавши матеріал таблиці, пригадайте
стилі мовлення. Впишіть назви стилів мовлення у відповідний рядок.
Стилі мовлення |
Найхарактерніші мовні засоби |
|
лексичні |
граматичні |
|
? |
Розмовні слова і
фразеологізми (читалка, брести, вийти із себе); емоційно-оцінювальні слова
(розумниця, матінка) |
Прості речення, різні за
метою висловлювання, неповні речення, окличні речення, звертання, вигуки |
? |
Слова з узагальнювальним
(абстрактним) значенням (опади, властивість), терміни, віддієслівні іменники
(значення, докази) |
Складні речення із сполучниковим
зв’язком, з дієприкметниковими зворотами; розповідні речення, питальні — для
звертання уваги; вставні слова (по-перше, таким чином); похідні прийменники
(у зв’язку) |
? |
Офіційні слова і вирази
(комунальна квартира, міський транспорт), мовленнєві штампи (доводжу до
Вашого відома), віддієслівні іменники (доручення, проживання) |
Розповідні речення; речення
з рядами однорідних членів, дієприкметниковими зворотами; складні з
підрядними умовними; похідні прийменники; складені сполучники |
? |
Суспільно-політична лексика
(мітинг, демократія), висока лексика (почин, патріот), слова з різко
негативним значенням (запроданець, зрадник) |
Спонукальні речення; окличні
речення; риторичні запитання; поширені речення |
? |
Слова з конкретним і
переносним значенням; емоційно-оцінювальна лексика (жахливий, пречудовий) |
Найрізноманітніші
синтаксичні конструкції; використання дієслів одного часу чи способу в
значенні іншого |
Аналіз мовного матеріалу
Прочитайте тексти, з’ясуйте їх тему, основну
думку. Визначте стилістичну належність поданих текстів. Які мовні (лексичні,
синтаксичні) особливості притаманні текстам?
1.Мак дикий – однорічна рослина 20-
2.На кожному крилі городу росли кущі барвінку. Коли повітря ставало
по-материнськи м’яким та лагідним, то барвінок зацвітав, зацвітав так. Наче
небо бризнуло на землю живою своєю блакиттю, зацвітав так немов дитячі очі
землі дивилися на тебе довірливо ( За Є. Гуцалом ).
3.Стаття 14.
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою
охороною держави.
4.Царю небесний, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш, Скарбе добра і
життя Подателю, прийди і вселися в нас … ( Великий Молитовник ).
5.Люба донечко, я отримав листа… Ти питаєш, що найголовніше у нашій праці ? З чого все починається і навколо чого все обертається ? Важко відповісти на твоє запитання… Сказати, що найголовніше в нашій… важкій справі нелегко уже тому, що невичерпно складна, безмежно відповідальна людина… Так, думай, донечко , про кожну дитину як про людину _ з листа В. Сухомлинського ).
6.Культура –це не тільки все те, що створено руками й розумом людини, а й
вироблений віками спосіб суспільного поводження, що виражається в народних
звичаях, віруваннях, у ставленні один до одного, до праці, до мови ( За В.
Русанівським ).
7. Ми з Левадихою шусть у коноплі та й присіли. А Палажка присурганилась до
криниці, глянула на цямрини, заглянула в криницю та й бубонить сама до себе : « Де ж це ділося моє відро ? » Вона туди
круть, туди верть, блиснула маленькими чорними очима по коноплях, по бур’янах. (І. Нечуй – Левицький ).
Дайте відповіді на питання
Які функції виконують висловлювання?
Який стиль зумовлений функцією спілкування?
Висловлювання якого стилю служать для повідомлення?
Які є різновиди наукового стилю?
У чому може полягати функція впливу?
Коментарі
Дописати коментар