СИСТЕМА ФУНКЦІОНАЛЬНИХ СТИЛІВ СУЛМ. ПОНЯТТЯ СТИЛЮ МОВЛЕННЯ

 







Дослідження-відновлення

За поданою характеристикою визначте, про який стиль мов­лення йдеться.

1.     Цей стиль задовольняє потреби суспільства в державному, гро­мадському, політичному та економічному житті й представ­лений різноманітними діловими паперами. Характеризується чіткістю, логічністю викладу та наявністю стандартних висловів і мовних кліше.

2.     Цей стиль висвітлює діяльність людини в усіх сферах життя, а його основне призначення — активний вплив на слухача (чи­тача), пропаганда ідей та переконань.

3.     У цьому стилі надзвичайно яскраво виявляється індивідуаль­ність особистості. Цей стиль є знаряддям естетичного впливу на читача чи слухача.

4.     Специфіка цього стилю виявляється насамперед в усному спіл­куванні, яке нерідко супроводжується мімікою, жестами й часто буває насичене емоційно забарвленими виразами, словами із су­фіксами пестливості, згрубілості.

5. Для цього стилю характерна логічна стрункість викладу думки, вживання слів у прямому значенні. Йому не властиві образність та емоційність. Авторське «я» у цьому стилі відсутнє.



Робота з таблицею

Накресліть таблицю. Доповніть її даними про особливості сти­лів української мови.

Стилі української мови

Назва стилів

Жанри

Мета мовлення

Сфера спілку­вання

Форма реалізації стилю

Мовні особливості стилю

Художній

Опо­відання, повість, вірш, роман, комедія

Різнобіч­ний вплив на думки і почуття людини

Мис­тецтво слова

Монолог

Викорис­товуються всі мовні засоби

Науковий

Офіційно діловий

Публіцистичний розмовний

Конфесійний

Епістолярний

 

 

 

 

 




Робота з таблицею

Проаналізувавши матеріал таблиці, пригадайте стилі мовлення. Впишіть назви стилів мовлення у відповідний рядок.

Стилі мовлення

Найхарактерніші мовні засоби

лексичні

граматичні

?

Розмовні слова і фразеологізми (читалка, брести, вийти із себе); емоційно-оцінювальні слова (розумниця, матінка)

Прості речення, різні за метою висловлювання, неповні речення, окличні речення, звертання, вигуки

?

Слова з узагальнювальним (абстрактним) значенням (опади, властивість), терміни, віддієслівні іменники (значення, докази)

Складні речення із сполучниковим зв’язком, з дієприкметниковими зворотами; розповідні речення, питальні — для звертання уваги; вставні слова (по-перше, таким чином); похідні прийменники (у зв’язку)

?

Офіційні слова і вирази (комунальна квартира, міський транспорт), мовленнєві штампи (доводжу до Вашого відома), віддієслівні іменники (доручення, проживання)

Розповідні речення; речення з рядами однорідних членів, дієприкметниковими зворотами; складні з підрядними умовними; похідні прийменники; складені сполучники

?

 

Суспільно-політична лексика (мітинг, демократія), висока лексика (почин, патріот), слова з різко негативним значенням (запроданець, зрадник)

Спонукальні речення; окличні речення; риторичні запитання; поширені речення

?

 

Слова з конкретним і переносним значенням; емоційно-оцінювальна лексика (жахливий, пречудовий)

Найрізноманітніші синтаксичні конструкції; використання дієслів одного часу чи способу в значенні іншого



 Аналіз мовного матеріалу

Прочитайте тексти, з’ясуйте їх тему, основну думку. Визначте стилістичну належність поданих текстів. Які мовні (лексичні, синтаксичні) особливості притаманні текстам?

1.Мак дикий – однорічна рослина 20-25 см заввишки, з молочним соком. Листки роздільні. Квіти великі –з, 5 -5 см у діаметрі. Чашолистиків 2, вони зелені, рано опадають. Пелюсток 4, яскраво-червоні. Плід-куляста коробочка. Цвіте в травні –липні. Росте на полях, схилах, уздовж доріг по всій Україні, але найчастіше в західних лісостепових і степових районах та в Криму ( З довідника).

 

2.На кожному крилі городу росли кущі барвінку. Коли повітря ставало по-материнськи м’яким та лагідним, то барвінок зацвітав, зацвітав так. Наче небо бризнуло на землю живою своєю блакиттю, зацвітав так немов дитячі очі землі дивилися на тебе довірливо ( За Є. Гуцалом ).

 

3.Стаття 14.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

 

4.Царю небесний, Душе істини, що всюди єси і все наповняєш, Скарбе добра і життя Подателю, прийди і вселися в нас … ( Великий Молитовник ).

 

5.Люба донечко, я отримав листа… Ти питаєш, що найголовніше у нашій праці ? З чого все починається і навколо чого все обертається Важко відповісти на твоє запитання… Сказати, що найголовніше в нашій… важкій справі нелегко уже тому, що невичерпно складна, безмежно відповідальна людина… Так, думай, донечко , про кожну дитину як про людину _ з листа В. Сухомлинського ).

 

6.Культура –це не тільки все те, що створено руками й розумом людини, а й вироблений віками спосіб суспільного поводження, що виражається в народних звичаях, віруваннях, у ставленні один до одного, до праці, до мови ( За В. Русанівським ).

 

7. Ми з Левадихою шусть у коноплі та й присіли. А Палажка присурганилась до криниці, глянула на цямрини, заглянула в криницю та й бубонить сама до себе : « Де ж це ділося моє відро ? » Вона туди круть, туди верть, блиснула маленькими чорними очима по коноплях, по бур’янах.   (І. Нечуй – Левицький ).


Дайте відповіді на питання

Які функції виконують висловлювання?

Який стиль зумовлений функцією спілкування? 

Висловлювання якого стилю служать для повідомлення? 

Які є різновиди наукового стилю? 

У чому може полягати функція впливу?

Коментарі

Популярні публікації